Λένα Σπάνια

Ζωγράφος, κολλαζίστρια, digital artist | Ελλάδα

Η Λένα Σπάνια γεννήθηκε το 1958 στη Θεσσαλονίκη, σπούδασε στην Αρχιτεκτονική του Πολυτεχνείου στο ΑΠΘ. Πήρε μαθήματα ζωγραφικής στην εφηβική και νεανική της ηλικία, και το 1990 εισήχθη κατόπιν εξετάσεων στην Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ (χωρίς να ολοκληρώσει σπουδές). Στόχος η παράλληλη και συστηματική ενασχόληση με ζωγραφική και αρχιτεκτονική, καθώς η διερεύνηση (σε προσωπικό επίπεδο), του τρόπου που ζωγραφική και αρχιτεκτονική επικαλύπτονται, και αλληλοσυμπληρώνονται τόσο ως μέρος της συνθετικής διαδικασίας, όσο και ως μέσο έκφρασης. Το 2012 οργάνωσε ατομική έκθεση στην Κύπρο, και έκτοτε έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις εικαστικού έργου στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη. Η πορεία της στην Αρχιτεκτονική είναι εντυπωσιακά πληθωρική. Το 1983, ίδρυσε μαζί με τον Μ. Χρυσομαλλίδη, την εταιρεία “Y.P.N.O.S”, (1983-1995) με την όποια συμμετείχαν σε 35 αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς αποσπώντας 27 βραβεία και διακρίσεις. Ιδρυτικό μέλος της εταιρείας Ο.Α.Μ. (1983-2021) με αντικείμενο την μελέτη κτιρίων δημοσίου τομέα (εκπονηθήκαν περίπου 28 μελέτες Δημόσιου) Ιδρυτικό μέλος της “ARK-TEAM” (1993- 2002) με κύριο αντικείμενο μελέτες και κατασκευές ιδιωτικών επαγγελματικών-εμπορικών χώρων. Η ΑΡΚ-ΤΕΑΜ ολοκλήρωσε πάνω από 100 μελέτες σε Ελλάδα, Αυστρία και Βαλκάνια. Παράλληλα με την δραστηριότητα της Ο.Α.Μ, ενεργοποιείται στην μονοπρόσωπη εταιρεία “Λένα Σπάνια & συνεργάτες”, (2002-2023) με κύριο αντικείμενο την μελέτη οργάνωση κατασκευής και επίβλεψη εμπορικών κέντρων, πολυκινηματογράφων και πάρκων αναψυχής στην Ελλάδα και στη Ρουμανία. Το 1998 ανέλαβε την ανάπτυξη του ομίλου ODEON ως προς την διερεύνηση οικοπέδων σε Ελλάδα και Ρουμανία, την σύνταξη κτηριολογικών προγραμμάτων, την οργάνωση μελετών και επιβλέψεων, την εκπόνηση αρχ. Μελετών, καθώς και την οργάνωση των κατασκευών. Έχει εκπονήσει ~90 προμελέτες για κινηματογραφικές αίθουσες και έχει μελετήσει και επιβλέψει 8 πολυκινηματογράφους σε malls. Με την πολυετή και έντονη ενασχόληση ως αρχιτέκτονας μηχανικός, απέκτησε ουσιαστική εμπειρία σε όλο το φάσμα της Αρχιτεκτονικής: εκπαίδευση, programming, κατάρτιση προδιαγραφών μελέτης και κατασκευής, αρχιτεκτονική σύνθεση, εκπόνηση μελετών όλων των σταδίων, οργάνωση – management αρχιτεκτονικού έργου, επίβλεψη εργασιών σε δημόσια και ιδιωτικά κτίρια μεγάλης κλίμακας. Συμπράττει με την συλλογικότητα εικαστικών καλλιτεχνών ARC – Art Revisited Collective από τον Μάρτιο του 2024.

ΔΗΛΩΣΗ

Πιστεύω ότι η Τέχνη είναι καθρέφτης της κοινωνίας στην οποία παράγεται. Κάθε εποχή έχει χαρακτηριστικά που εκφράζονται/αποτυπώνονται μέσα στην Τέχνη της. Στην μεταβατική και πλουραλιστική κοινωνική φάση που βρισκόμαστε, ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι να προσφέρει μια ανάγνωση η ερμηνεία των κοινωνικών συνθηκών. Η αλληλεπίδραση καλλιτεχνών- κοινωνίας είναι δεδομένη και αναπόφευκτη τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Με απασχολούν έννοιες όπως: προσαρμογή-διαφορετικότητα, απόρριψη-αποδοχή, βία-δράση-αντίδραση, ειρωνεία-αυτοσαρκασμός, κλίμακα-όρια-αντοχή, καταπίεση-συμβιβασμός, αδιαφορία-ανοχή και ο τρόπος που εξελίσσονται μέσα στην κοινωνία.

Εδώ παρουσιάζω μέρος των ζωγραφικών έργων μου, ωστόσο, η σχέση ζωγραφικής- αρχιτεκτονικής παραμένει κεντρικό θέμα της δουλείας μου. Ο ρόλος μου ως αρχιτέκτονας είναι πάντα κοντά σε αυτόν ενός «ζωγράφου». Δεν αναφέρομαι μόνο στα μάσα έκφρασης, χρώμα, φως, σκιά, υλικό, συνειρμοί-εικόνες αναλογίες, αλλά κυρίως στην συνθετική διαδικασία που συνειδητά η ασυνείδητα ακολουθείται στην αρχιτεκτονική και στην ζωγραφική. Η ”συνθετική δομή’ ζωγραφικού πίνακα και αρχιτεκτονικού έργου, είναι αποτέλεσμα του ίδιου δρόμου που ακoλουθεί κανείς στην συνθετική διαδικασία στην ζωγραφική και στην αρχιτεκτονική. Η εικαστική έκφραση του αρχιτεκτονικού έργου, (σχέδια και κατασκευές), είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ζωγραφική πράξη. Το παραγόμενο έργο ζωγραφικής και αρχιτεκτονικής, περιέχει νόημα-μήνυμα, συνθετική δομή, και αισθητική άποψη. Και στις δυο περιπτώσεις καθορίζονται σχέσεις και αλληλεπιδράσεις, ανάλογες μεταξύ τους και ανοικτές προς διερεύνηση.

Οι προβληματισμοί αυτοί στα ζωγραφικά έργα μου αποδίδονται είτε με παραστατικές εικόνες, ανθρωποκεντρικές ή όχι, (οπότε κάποιες εννοιολογικές αναφορές γίνονται πιο σαφείς) είτε με abstract συνθέσεις, οπότε οι αναφορές αυτές γίνονται αναγνώσιμες σε δεύτερο ή τρίτο επίπεδο. Αφορμή για να ζωγραφίσω μπορεί να είναι κάποιο προσωπικό βίωμα, η επικαιρότητα, ένα συναίσθημα, κάτι που αγαπώ η μισώ, ένα τραγούδι, οτιδήποτε χωρίς εμμονές. Δεν έχω εμμονές ούτε στις τεχνικές, συνήθως το θέμα οδηγεί στην επιλογή της τεχνικής που θεωρώ κατάλληλη για να το προσεγγίσω. Η ιστορία Τέχνης λέει ότι το ζωγραφικό λεξιλόγιο βασίζεται στη χρήση «σημείων, γραμμών και επιφανειών». Κάθε εργαλείο και υλικό που μπορεί να παράγει αυτά τα τρία είναι καλοδεχούμενο και χρήσιμο στην εικαστική πράξη. Χαίρομαι για την «ελευθερία» επιλογής θεμάτων και τεχνικών που μας έδωσε ο προηγούμενος αιώνας και αναγνωρίζω ότι «η διαχείριση της ελευθερίας» είναι πολύ δύσκολη. Εκτιμώ την αναλογική σκέψη, και δέχομαι την προσέγγιση «δοκιμή και πλάνη» στην δημιουργική διαδικασία και στον συνδυασμό τεχνικών και υλικών. Χρησιμοποιώ ακρυλικά, λάδια, παστέλ, μαρκαδόρους, κάρβουνα, παστέλ, μελάνες, ξυλομπογιές, κολάζ με χαρτιά, άμμο, χώμα, αλάτι σε καμβάδες, χαρτόνια κλπ. Πολλές φορές, έργα που «ολοκλήρωσα» σε παρελθόντα χρόνο επανέρχονται και ξαναζούν μεσα σε νεώτερα έργα μου, είτε σαν εξέλιξη της ίδιας θεματικής είτα σαν νέα ανάγνωση και ένταξη τους σε καινούριο concept. Μου αρέσει να χρησιμοποιώ έντονα χρώματα αλλά και μονοχρωματικές η ασπρόμαυρες εικόνες. Η ομοιομορφία και η επανάληψη μάλλον δεν είναι ζητούμενο, και έχω πραγματικό ενδιαφέρον για την χρήση τεχνολογικών μέσων που χαρακτηρίζουν την σημερινή εποχή.

ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Είδος: Ζωγραφική, Κολλάζ, Ψηφιακή Τέχνη

Μέσο: Αναλογικό & ψηφιακό κολλάζ, ψηφιακή τέχνη, ζωγραφική

Ύφος: Συμβολισμός, υπερρεαλισμός, νεορεαλισμός

Θέματα: Κοινωνικά και ανρθωποκεντρικά

Εργαστήριο: Μη επισκέψιμο

Ενώσεις: –

Φάσμα Τιμών: €500 – 6000

Διεθνής Κλίμακα:
EMERGING | HIGH-POTENTIAL | MID-CAREER | ESTABLISHED

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΕΡΓΑ

ΠΟΡΕΙΑ & ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΣΤΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
(επιλογή)

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Ακούγοντας Π. Θαλασσινό, σύλληψη και οργανωτική υποστήριξη του Παντελή  Θαλασσινού, σε συνεργασία με τον Αντικαρκινικό Σύνδεσμο Κύπρου, Δημαρχείο Στροβίλου, Λευκωσία, Κύπρος 2012

.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΕΡΓΟΥ
Παρουσίαση του τετράπτυχου έργου «Πρώτη φορά γονείς», επιμέλεια Μαριάνα  Ρωσσιάδου, Myrό Gallery Showroom, Θεσσαλονίκη 2024

.

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Πίσω από τις μάσκες της ουτοπικής χαράς, σύλληψη & επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα 2024

ARC- Art Revised Collective: Μεταβάσεις και Περάσματα, σύλληψη & επιμέλεια Πάρης Καπράλος -ετήσια έκθεση της συλλογικότητας εικαστικών καλλιτεχνών ARC- Art Revised Collective με τη συμμετοχή των μελών της και φίλων, με τη συνεργασία των Εκδόσεων “οξύ”, Luminous Eye Gallery, Αθήνα 2024

Διαγένεση, σύλληψη & επιμέλεια Βέρα Κατρανίδου, Chili Art Gallery, Αθήνα 2024

Ευτυχία πέρα από τα όρια, σύλληψη & επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα 2024

Μελάνι σε χαρτί 9: Τρέξε πιο γρήγορα από τη φθορά, σύλληψη & επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Luminous Eye Gallery, Αθήνα, 2024

Νέα Κανονικότητα 3: Φάντασμα στην μηχανή, σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος σε συνεργασία με τις επιμελήτριες Βέρα Κατρανίδου και Τέρη Πάσχου, διοργάνωση ARTgrID, Luminous Eye Gallery, Αθήνα 2023

Do Nothing, επιμέλεια Μαριάνα Ρωσσιάδου, Μyrό Gallery, Θεσσαλονίκη 2023

Εικαστική Ανθρωπολογία, σύλληψη & επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery Αθήνα 2023

Urban Eye, επιμέλεια Μαριάνα Ρωσσιάδου, Μyrό Gallery Θεσσαλονίκη 2023

Εμμένεια, σύλληψη & επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα 2023

Ελευθερία και Δημιουργία, επιμέλεια Πάρης Καπράλος και Βέρα Κατρανίδου, Luminous Eye Gallery, Αθήνα 2023

Summertime, επιμέλεια Πάρης Καπράλος και Βέρα Κατρανίδου, Luminous Eye Gallery, Αθήνα, Ιούλιος 2023

Άπειρες Μορφές, σύλληψη και επιμέλεια Ιάσων Καιροφύλας & Πάρης Καπράλος, Luminous Eye Gallery, Αθήνα 2023

.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
(επιλογή)

Διδάσκουσα μαθήματος εικαστικών στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του μαθήματος του καθ. Κώστα Βαρώτσου “Διερεύνηση της διαδικασίας της δημιουργικής πράξης στο χώρο των εικαστικών”, Θεσσαλονίκη 2000 – 2004.

Διδάσκουσα στο Β’ και Γ’ κύκλο σπουδών συνθετικών μαθημάτων στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, με την ιδιότητα του μεταπτυχιακξού υποτρόφου εσωτερικού (ΙΚΥ), Θεσσαλονίκη 1983 – 1985.

.

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
(επιλογή)

Υπεύθυνη για την «Διερεύνηση και Σύνταξη Προδιαγραφών Σχεδιασμού και Κατασκευής για τα συγκροτήματα πολυκινηματογράφων της εταιρείας ODEON», Αθήνα 1997-2003.

Συμμετοχή στο ερευνητικό πρόγραμμα «Προδιαγραφές σχεδιασμού, και κτιριολογικό πρόγραμμα λουτροπόλεων». Υπεύθυνη προγράμματος: Ξανθίππη Χόιπελ, Θεσσαλονίκη 1983-1990.

Συμμέτοχη στο ερευνητικό πρόγραμμα για την «Διερεύνηση δυνατοτήτων επέκτασης της Φυσικομαθηματικής Σχόλης του ΑΠΘ και προδιαγραφές σχεδιασμού». Υπεύθυνοι προγράμματος: Α. Κωτσιόπουλος και Μ. Χρυσομαλλίδης, Θεσσαλονίκη 1983-1990.

.

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΩΝ & CDs

Eξώφυλλο βιβλίου της Άρτεμης Καρνέζη “Ξετυλίγοντας τον Μύθο -Βασική θεωρία κινέζικης ιατρικής“, εκδ. ΙΤΜΕ, 2022

Εικονογράφηση και επιμέλεια εικονογράφησης της ιστορίας για παιδιά που έγραψε η Μαρία Φ. Δελλατολα “Ο Αντώνης που έφερε τον Ήλιο” (Δωρεά στον Σύλλογο Ελπίδα για τα παιδιά που νοσηλεύονται με καρκίνο), Εκδ. Ινφογνώμων, Αθήνα 2019

Εικονογράφηση εξώφυλλου και ένθετου τεύχους για το CD «Να ‘ταν ο πόλεμος χορός» του Παντελή Θαλασσινού σε στίχους Κώστα Φασουλά, εκδ. Έρημος Αθήνα, Αθήνα 2015. Το εξώφυλλο του CD «Να ‘ταν ο πόλεμος χορός» συμπεριλαμβάνεται στην ετησία λίστα του περιοδικού «όγδοο» με “Τα 15 καλύτερα εξώφυλλα για το 2015

Εξώφυλλο και εικονογράφηση των βιβλίων της Άρτεμης Καρνεζη “Η ρεφλεξολογία συναντά τα πέντε στοιχεία και τους μεσημβρινούς“, Μέρος Α’ (μπλε εξώφυλλο) και Μέρος Β (λευκό εξώφυλλο). Η εσωτερική εικονογράφηση έγινε σε συνεργασία με τους Άρτεμη Καρνέζη και Γεωργία Ζαΐμη. Εκδ. ETRA, Αθηνά 2013

Εικονογράφηση των τραγουδιών του Παντελή Θαλασσινού «10 τραγουδια της ελπιδας» για το ένθετο τεύχος στο CD, Εκδ. Έρημος Αθήνα, Αθήνα 2013

Εικονογράφηση για το εξώφυλλο και για το ένθετο τεύχος του CD «Εμινέ» μουσική Π. Περισυνάκης σε ποίηση Γ. Κάρατζη, Εκδ. Voukino, Αθήνα 2009

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
(επιλογή από βραβευμένες συμμετοχές σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς ως μέλος των ομάδων Υ.Π.Ν.Ο.Σ, ΟΑΜ αλλά και ατομικά)

Future Projects Awards 2005’’, Α.Α και ΜΙΡΙΜ, Διεθνης διαγωνισμος με 190 συμμετοχές. η κριτική επιτροπή απένειμε τρεις διακρίσεις (award, highly commended, and mention). Στην θεματική ενότητα “RETAIL AND LEASURE” η ελληνική συμμετοχή «ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟ Πάρκο Αναψυχής στα Ιωάννινα» του γραφείου ‘’Λένα Σπάνια και Συνεργάτες Αρχιτέκτονες’’ πήρε την διάκριση ‘’highly commended’, Κάννες, Γαλλία 2005.

Πνευματικό Κέντρο “Μέγας Αλέξανδρος” στο Δίον: 3ο βραβείο, Λένα Σπάνια, Κατερίνη 1994

Κτίριο Τ.Ε.Ε. στην Θεσσαλονίκη, Λένα Σπάνια, Θεσσαλονίκη 1993

Πολιτιστικό Κέντρο και Θέατρο στη Μονή Λαζαριστών: 3ο βραβείο (δεν απονεμήθηκαν 1ο και 2ο βραβείο), Υ.P N O S Μ. Χρυσομαλλίδης, Λ. Σπάνια, Θεσσαλονίκη 1990

Βιοτεχνικό και Εκθεσιακό Κέντρο Ε.Ο.Μ.Ε.Χ. στα Ιωάννινα : 2ο βραβείο, Υ.Π.Ν.Ο.Σ., Λ. Σπάνια, Μ. Χρυσομαλλίδης, Ιωάννινα 1989

Κτίριο Τ.Ε.Ε. στο Βόλο: 1ο βραβείο, Μ. Χρυσομαλλίδης, Λ. Σπάνια, Π. Τζώνος, Ξ. Χόϊπελ, Β. Δουβεντζίδης, Βόλος 1988

Διαγωνισμός κατοικίας ΥΧΟΠ: 2ο βραβείο, Λένα Σπάνια για την μελέτη: “Προσθήκη ορόφου στην Καλαμαριά”, Θεσσαλονίκη 1988

Δημαρχείο Θεσσαλονίκης: 2ο βραβείο, Μ. Χρυσομαλλίδης, Λ. Σπάνια, Π. Τζώνος, Ξ. Χόϊπελ, Β. Δουβεντζίδης, Θεσσαλονίκη 1986

Πολιτιστικό Κέντρο στην Πάτμο, Λ. Κωνσταντίνου, Π. Λαμπριανίδου, Λ. Σπάνια, Μ. Χρυσομαλλίδης, Πάτμος 1986

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Παραλιακό Συγκρότημα Διοίκησης στο Βόλο: 1ο βραβείο, ΟΑΜ Μ. Χρυσομαλλίδης, Λ. Σπάνια – Π. Τζώνος, Ξ. Χόϊπελ (κλειστός διαγωνισμός), Βόλος 1986

Αρχαιολογικό – Βυζαντινό Μουσείο: 4ο βραβείο, Υ.Π.Ν.Ο.Σ., Λ. Σπάνια, Μ. Χρυσομαλλίδης, Λάρισα 1984

Τυπογραφείο και βιβλιοστάσιο της Βουλής των Ελλήνων, Υ.Π.Ν.Ο.Σ., Λ. Σπάνια, Μ. Χρυσομαλλίδης, σύμβουλος Π. Τζώνος, Αθήνα 1984

Κτίριο διοίκησης ΕΥΔΑΠ: 2ο βραβείο (δεν απονεμήθηκε 1ο βραβείο), Υ.Π.Ν.Ο.Σ., Λ. Σπάνια, Μ. Χρυσομαλλίδης, Αθήνα 1983

.

ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΕ ΒΙΒΛΙΑ
(ενδεικτική επιλογή)

Β. Κολώνα «Θεσσαλονίκη 1912-2012: Η Αρχιτεκτονική μιας Εκατονταετίας», University Studio Press, Α’ έκδοση 2012, Β’ έκδοση 2016, περιλαμβάνονται τα έργα «Οικία Σπάνια στο Καραμπουρνάκη» Λένα Σπάνια (σελ. 375), Συγκρότημα στη «Μονή Λαζαριστών» Μ. Χρυσομαλλίδης, Λένα Σπάνια (σελ. 346, 347) και «Μουσείο Τεχνολογίας και Κέντρο Διάδοσης Επιστημών ΝΟΗΣΗ στη Θέρμη» Τζώνος, Χοϊπελ, Λένα Σπάνια (σελ. 358).

«Δημόσια κτίρια 1», επιμέλεια Ν. Καλογήρου, Εκδόσεις Μέλισσα, περιλαμβάνει το κτίριο ΤΕΕ στον Βόλο.

«Δημόσια κτίρια 2», επιμέλεια Ν. Καλογήρου, Εκδόσεις Μέλισσα περιλαμβάνει τη μελέτη για το συγκρότημα στη Μονή Λαζαριστών.

«Άξονας Πολιτισμού Δυτικής Θεσσαλονίκης», Εκδοση του Δήμου Σταυρούπολης, 1993, περιλαμβάνεται το Συγκρότημα της Μονής Λαζαριστών.

Ν. Καλογήρου «Αρχιτεκτονική και Πολεοδομία στη μεταπολεμική Θεσσαλονίκη», Εκδόσεις Μπαρμπουνάκη 1992, αναφέρονται οι μελέτες για το Άσυλο του Παιδιού και για το Δημαρχείο Θεσσαλονίκης.

.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
(Δημοσιεύματα Αρχιτεκτονικών Έργων σε Περιοδικά & Δημοσιευμένες μελέτες στα περιοδικά -ενδεικτική αναφορά)

Εχει μελετησει και επιβλεψει εργα για τις εταιρειες McDonalds, Bodyline, GillyDiet, Ο. Φωκάς ΑΒΕΕ, ARCON, VITRA, FOKAS, Triumph, Johnson, FORD, Metropolis, Virgin, Δωδώνη, BANKOREX, ΟDEON, ODEON CINEPLEX, DIGITAL, πολλα από τα οποια εχουν δημοσιευθει σε περιοδικα:, ομοίως και αρκετές αρχιτεκτονικές μελετες της. Εδνεικτικά αναφέρονται:
LIVING, ΤΕΥΧΟΣ 12-13 1993,
ΙΑΑ World Architecture τεύχος 22, Μάρτιος 1993,
TEE Ενημερωτικό δελτίο, τεύχος 1889,
INSIDEOFFICE 1996 σελ. 98-101,
ΣΠΙΤΙ και ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ Ιούνιος 1996,
ΚΤΙΡΙΟ Σεπ. 1996 Τεύχος 90 σελ 30,
MadameFigaroΤεύχος 25, Νοέμβριος 1996 σελ 270
INSIDE OFFICE 1996 σελ. 187-190
ΥΛΗ και ΚΤΙΡΙΟ Οκτώβριος 1997 τεύχος 37 σελ. 138-143
INSIDE OFFICE 1997 σελ. 84-86, 164-166
THE WORLD OF BUILDINGS τεύχος 12 σελ 196-200 με παρουσίαση της δουλειάς της ομάδας ARK- TEAMDESIGN INSIDE OFFICE 1997 σελ. 84-86, 164-166
ΥΛΗ και ΚΤΙΡΙΟ Δεκέμβριος 1997 τεύχος 37 σελ. 138-143
ΥΠΟΔΟΜΗ και ENGINEERING 98-99 σελ. 219 με παρουσίαση της δουλειάς της ομάδας ARK- TEAMDESIGN
INSIDEOFFICE1998 σελ. 120-123
INTERIOR DESIGN σελ 32-37
OFFICE 1999 σελ. 107-116,188-192
INTERNATIONAL DESIGN REVIEW 1999 σελ. 10-11 παρουσίασητηςδουλειάςτηςομάδαςARK- TEAM DESIGN
ΘΕΜΑΤΑ ΧΩΡΟΥ + ΤΕΧΝΩΝ τεύχος 31, 2000 σελ. 48-49
OFFICE 2000 σελ. 84-87
Αρχιτεκτονικό περιοδικό Architectural Review, (‘’FUTURE PROJECT AWARDS 2005’’) δημοσιευση της highly recommended μελετης για το «Παραλιμνιο Παρκο Αναψυχης» στην ενοτητα retail and leisure, 2005

ΕΡΓΑ

ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΕ ΧΩΡΟΥΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ΣΥΝΑΘΡΟΙΣΗΣ ΚΟΙΝΟΥ

[υπό κατασκευή]