Όλγα Μπαρμάζη

Ζωγράφος | Ελλάδα

Η Όλγα Μπαρμάζη είναι ζωγράφος, εικονογράφος παιδικών βιβλίων, απόφοιτη της Σχολής Εικαστικών και Διακοσμητικών Εφαρμογών Κατερίνας Ρώτα και της Σχολής Εικαστικού Κοσμήματος Vortex. Επίσης είναι απόφοιτος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών της Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ και τελειόφοιτος του Κοινού Μεταπτυχιακού Προγράμματος Δημιουργικής Γραφής. Παράλληλα με την καλλιτεχνική πορεία της βιοπορίστηκε επί μακρόν ως επιμελήτρια/διορθώτρια και μεταφράστρια κειμένων σε εκδοτικούς οίκους της Αθήνας.Από το 1997 εκθέτει σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό [Ευρώπη, ΗΠΑ, Ιαπωνία και Αυστραλία]. Έργα της έχουν βραβευτεί σε διεθνείς διαγωνισμούς.Από το 2009 διδάσκει ζωγραφική στα εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες της Αποθήκης Τεχνών ΑΜΚΕ, της οποίας είναι ιδρύτρια, και στο Καλογεροπούλειο Ίδρυμα Τεχνών και Πολιτισμού στην Κόρινθο. Έχει σκηνογραφήσει παραστάσεις θεάτρου και χορού και έχει δημιουργήσει σειρές εικαστικών κοσμημάτων που εκτέθηκαν στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ.Έχει εικονογραφήσει 6 παιδικά βιβλία. Έργα της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές.

ΔΗΛΩΣΗ

Η εικόνα είναι ο εγγενής τρόπος μου για να προσλαμβάνω τον κόσμο, υλικό και άυλο, είναι τα σημεία-«λέξεις» που μου επιτρέπουν να κατανοώ και να ερμηνεύω ό,τι έλκει την προσοχή και το ενδιαφέρον μου, δηλαδή σχεδόν τα πάντα. Είναι ο τρόπος μου να αφηγούμαι τις ιστορίες που επιθυμώ να δείξω, να μοιραστώ. Αλλά εκτός από το νου που καθορίζει αυτή την τάση μου, είναι κυρίως τα χέρια μου εκείνα που έχουν ανάγκη να κινηθούν πάνω σε μια άδεια επιφάνεια, να γράψουν πάνω της. Η ζωγραφική ικανοποιεί και τις δύο αυτές παραμέτρους, νου και σώματος, είναι ο γενέθλιος οικείος τόπος μου. Έμαθα να αφήνομαι στις απαιτήσεις της και στην πολυπλοκότητά της, στις άπειρες μορφές της, κι έτσι την υπηρετώ σε διάφορες εκδοχές, τεχνικές, υλικά. Η βαθύτερη εικαστική αντίληψή μου με οδήγησε να αναζητήσω μια «γλώσσα» απαλλαγμένη από το βάρος και τα σημαινόμενα του όποιου απεικονιζόμενου θέματος. Έτσι κατέληξα στη δημιουργία μιας σειράς έργων με γενικό τίτλο Ροές και θραύσματα. Πρόκειται για ζωγραφική σε καμβά, με λάδι ή ακρυλικό, ως μετεξέλιξη έργων που ξεκίνησα προ εικοσαετίας με ακουαρέλες και σινική μελάνη σε χαρτί. Αν πρέπει να κατατάξω τα έργα, θα έλεγα πως ακολουθούν έναν τύπο οργανικής αφαίρεσης, όπου βιώματα, συναισθήματα, σκέψεις, αποτυπώνονται με δύο κύρια στοιχεία:
(α) Ρευστές συνεχείς ή διαπλεκόμενες μορφές (ροές), που υποδηλώνουν το άρρηκτο όσο και περίπλοκο μιας πορείας, συνήθως χωρίς προκαθορισμένη αρχή και γνωστό τέλος.
(β) Κουκίδες (θραύσματα), που υποδηλώνουν το στιγμιαίο, το ασυνεχές, το περιστασιακό, με μεγαλύτερη ή μικρότερη επίδραση στη ρέουσα πορεία από το άγνωστο στο άγνωστο. Ως σύνολα τα δύο στοιχεία αντανακλούν την αίσθηση που μου αφήνουν οι υλικές και πνευματικές εμπειρίες μου στην πορεία της ζωής που μου αναλογεί. Από την επεξεργασία των έργων αυτής της σειράς απέχω κατά διαστήματα για να καταπιαστώ με άλλες φόρμες και ιδέες, αλλά πάντα επανέρχομαι ως τον πλέον οικείο τόπο μου. Ένα ακόμη αγαπητό μέσο είναι το μελάνι σε κάθε μορφή του, μαύρο ή χρωματιστό, που συχνά προκαλεί μια παιγνιώδη διάθεση, σχεδόν αφελή, η οποία ωστόσο ισορροπεί ανάμεσα στο παιχνίδι και την αυστηρή ακρίβεια του σχεδίου. Το χειρίζομαι αφηγηματικά, σαν ένα είδος ιδεογραμματικής γραφής, ή και χειρονομιακά, με σκοπό την ανάσυρση από τη μνήμη εικόνων που εγγράφηκαν μάλλον υποσυνείδητα. Αν μου επιτρέπεται να αναγνώσω η ίδια αυτές τις εικόνες, θα έλεγα πως αναζητώ την αρμονία της ατομικότητας εντός της συλλογικότητας. Νομίζω πως τελικά αυτό αναζητώ σε κάθε είδος έργου μου, παραστατικό ή μη.

ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Είδος: Ζωγραφική

Μέσο: Υδατογραφία, μελάνη σε χαρτί, Κολλάζ, Λάδι σε καμβά

Ύφος: Εξπρεσσιονισμός, βιομορφική ζωγραφική με έντονη χρήση χρώματος

Θέματα: Εννοιολογικά

Εργαστήριο: Κάτω Άσσος Κορινθίας, Ελλάδα

Ενώσεις: –

Φάσμα Τιμών: €200-4000

Διεθνής Κλίμακα:
EMERGING | HIGH-POTENTIAL | MID-CAREER | ESTABLISHED

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΕΡΓΑ

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

«Ελληνικό καλοκαίρι», Kunstaustellung, Στουτγκάρδη, Γερμανία, 2018.

«Inner Vision», Agora Gallery, Σόχο – Νέα Υόρκη (ΗΠΑ), 2000.

«Zωγραφική», Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου, 1999.

«Zωγραφική», Ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετάνια, Αθήνα (στα πλαίσια του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου του Ευρω-Αμερικανικού Συμβουλίου Γυναικών), 1999.


ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Cundu luna vini”, με τη συμμετοχή των Σοφία Λιαποπούλου και Ευμορφία Ευσταθίου (μαθητριών), Πολυχώρος

«Πανσέληνος», Κόρινθος, 2017.

«Ζωγραφική», με την Κάτε Παπανικολάου, Αμερικανικό Κολέγιο Pierce, Αγία Παρασκευή, Αττική,2004

«Ζωγραφική», με την Κάτε Παπανικολάου, Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου,2001

«Το δάσος των συμβόλων», με την Κάτε Παπανικολάου, Αίθουσα τέχνης «Ερμούπολη», Σύρος, 2000

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ (επιλογή)

«Χρώμα σε νερό 7 – Θερινή ραστώνη», σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα2023

«H Τέχνη εμπνέει Τέχνη III– Pablo Picasso», Pocket Star Gallery, Aθήνα, 2023

«Το ορατό και το αόρατο» , σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Luminοus Eye, Αθήνα 2023

«Μελάνι σε χαρτί 8: Οι γραφές της τέχνης» σύλληψη και, επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Luminοus Eye, Αθήνα 2023

Χειρονομία και Συμβολισμός“, σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Luminοus Eye, Αθήνα 2023

«Βήματα και πορείες», ως guest artist με την ομάδα ARC Revisited Collective, σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα 2023

«Μελάνι σε χαρτί 6», σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα 2023

«Χρώμα», επιμέλεια Μαρία Ρηγάτου-Ιωακειμίδου, MegArt Gallery, Αθήνα 2023

«Μελάνι σε χαρτί 5», σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα 2022

«Νέα σύμβολα 2», σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα 2022

«Χρώμα σε νερό 6 – Μεταβατικοί χώροι», σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα 2022

«Χρώμα σε νερό 5 – Μυστική πολιτεία», σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Myro Gallery Θεσσαλονίκη, 2022

«Summer Stories», επιμέλεια Μαρία Ρηγάτου-Ιωακειμίδου, MegArt Gallery, Αθήνα 2022

«Η όψη των πραγμάτων», σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα, 2022

«Μελάνι σε χαρτί 3», σύλληψη και επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Μyro Gallery, Θεσσαλονίκη, 2022

«Πέντε καλλιτέχνες συνομιλούν», επιμέλεια Τόνια Τζαναβάρα, Δημοτική Πινακοθήκη Κορίνθου, 2014

«Ζωγραφική, Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Αγίου Νικολάου», Κρήτη, 2007

«Οι εικαστικοί εκθέτουν για την ειρήνη», Πολιτιστικό Κέντρο Μελινα Μερκουρη, Αθήνα, 1998

«Ζωγραφική», με την ομάδα Art Praxis, επιμέλεια Κάτε Παπανικολάου, Ιονικό Πολιτιστικό Κέντρο, Κέρκυρα, 1998

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ
(επιλογή)

«La grande bellezza», επιμέλεια Γεωργία Τρούλη, Medina Roma Gallery, Ρώμη, Ιταλία, 2023

«Visionario», επιμέλεια Maria Grazia De Cubellis, Galleria Merlino, Φλωρεντία, Ιταλία, 2018

«Carta Bianca», επιμέλεια Maria Grazia De Cubellis, Galleria Merlino, Φλωρεντία, Ιταλία. 2018

«Dentro l’ Arte», επιμέλεια Maria Grazia De Cubellis, στην Galleria Merlino, Φλωρεντία, Ιταλία. 2012

«Bazel Art Fair», εκπροσωπούμενη από την Gallery Zero με επιμελητή τον Carolus Stoop, 2012

«Αmateras Annual Paper Art Exhibition», επιμέλεια Daniela Todorova, Art Alley Gallery, Σόφια, Βουλγαρία, 2012

Jewelries Exhibition”, επιμέλεια Nicole Capozzi, BoxHeart Expression Gallery, Πίτσμπουργκ, ΗΠΑ, 2006

4th Art International, Here… Abroad”, επιμέλεια Nicole Capozzi, BoxHeart Expression Gallery, Πίτσμπουργκ, ΗΠΑ, 2005

Kobe 2005, Διεθνής Έκθεση Τεχνών, Πινακοθήκη Haradano-mori του Μουσείου Kobe Prefecture, Ιαπωνία, 2005

Βold Expressions”, Sacramento Fine Arts Center, Καλιφόρνια, ΗΠΑ, 2003

«Brave Destiny», Williamsburg Art & Historical Center, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ, 2003

«2d Art International, Here… Abroad», επιμέλεια Nicole Capozzi, BoxHeart Expression Gallery, Πίτσμπουργκ, ΗΠΑ, 2002

«Spring Award Bled 2002», World Festival of Art, Μπλεντ, Σλοβενία, 2002

«Works, Top Priority», The Stage Gallery, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ, 2002

«1η Διεθνής Μπιενάλε Σχεδίου του Polish Art Foundation», Μελβούρνη, Αυστραλία, 2001

«Abstraction IV», επιμέλεια Larry Bradsow, Period Gallery, Ομάχα, ΗΠΑ, 2001

«The Group Show», RedRum Gallery, Λος Άντζελες, ΗΠΑ, 2001

«2η Μπιενάλε του Σανρέμο “Fillipo Salesi”», Iταλία, 2000

«WaterMedia 2000», επιμέλεια Larry Bradsow, Period Gallery, Ομάχα, ΗΠΑ, 2000

1η Διεθνής Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης του Trevi, Art Museum, Iταλία, 1998

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
(επιλογή)

Fine Art Prize, στη Διεθνή Έκθεση Τεχνών «Kobe 2005», Πινακοθήκη Haradano-Mori του Μουσείου του Kobe Prefecture, Ιαπωνία (Μάιος 2005).

Al Hill Award, στον 48ο Ετήσιο Διεθνή Διαγωνισμό «Bold Expressions», Sacramento Fine Arts Center, Καλιφόρνια, ΗΠΑ (Οκτώβριος 2003).

Hyogo Prefecture Culture Association Prize, στη Διεθνή Έκθεση Τεχνών «Kobe 2003», Πινακοθήκη Haradano-Mori του Μουσείου του Kobe Prefecture, Ιαπωνία (Μάιος 2003).

Governor’s Prize, στη Διεθνή Έκθεση Τεχνών «Nagoya», που οργανώθηκε από το Διεθνές Συμβούλιο Τεχνών «Kokusai-Bijutsu-Shingikai» της Ιαπωνίας και τον Δήμο Ναγκόγια (Μάιος 2002).

Guest Artist Prize, στη Διεθνή Έκθεση Τεχνών, «Zero-Kai» που οργανώθηκε από το Διεθνές Συμβούλιο Τεχνών «Kokusai-Bijutsu-Shingikai» της Ιαπωνίας και τον Δήμο Οζάκας (Φεβρουάριος 2002).

Icarus Free Flight Award, στη Διεθνή Έκθεση «Icarus Roll, Pitch & Yaw», B. Καρολίνα, ΗΠΑ (Δεκέμβριος 2001).

Glory Artist Prize, στη Διεθνή Έκθεση Τεχνών «Seiko-Ten», που οργανώθηκε από το Διεθνές Συμβούλιο Τεχνών «Kokusai-Bijutsu-Shingikai» της Ιαπωνίας (Δεκέμβριος 2001).

Prize of Unique Artwork, από την εταιρεία-χορηγό Holbein Art Supplies στον 12ο Ετήσιο Διεθνή Διαγωνισμό Richmont Memorial Library Gallery – Batavia Society of Artists, Νέα Υόρκη (Οκτώβριος 2001).

Excellent Art Prize, στη Διεθνή Έκθεση Τεχνών “Kurashiki 2001” που οργανώθηκε από το Διεθνές Συμβούλιο Τεχνών «Kokusai-Bijutsu-Shingikai» της Ιαπωνίας (Ιούλιος 2001).

ΕΡΓΑ

ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Η ζωγράφος Όλγα Μπαρμάζη αποτυπώνει με γενναιόδωρη έμπνευση έναν κόσμο που προσκαλεί τον θεατή να ανακαλύψει το πολυδιάστατο της οπτικής αντίληψης και της ανθρώπινης ψυχής. Με ατελείωτη φρεσκάδα, δημιουργεί συνθέσεις που μετατρέπουν την καθημερινότητα σε έναν συνεχόμενο αυτοσχεδιασμό, προσφέροντας στον θεατή μοναδικές εμπειρίες που καλούν την ψυχή να χορέψει στον πανίσχυρο ρυθμό της τέχνης.

Η εικαστικός αναπτύσσει έναν κόσμο από βιομορφικές φόρμες που επαναπροσδιορίζουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα. Η πειραματική της προσέγγιση, κυρίως φορμαλιστική, αποτελεί μια πρόκληση για τα όρια της οπτικής αντίληψης. Τα τελευταία χρόνια, η Μπαρμάζη έχει επικεντρωθεί στην σειρά έργων της με τον γενικό τίτλο “Ροές και θραύσματα”, μια σειρά ζωγραφικών, κυρίως, έργων όπου ρευστές φόρμες, κουκίδες και patterns με γεωμετρική αφαίρεση δημιουργούν συνθέσεις που αναζητούν να αποτυπώσουν την ενσυναίσθηση των εικόνων όπως τις αντιλαμβανόμαστε μέσα από την όραση και των βιωμάτων, είτε ατομικών είτε συλλογικών.

Στον πυρήνα αυτών των συνθέσεων, ολοένα και σπανιότερα το δίπολο του άσπρου και του μαύρου λειτουργεί ως σκηνικό-φόντο, καθώς η πρόοδος της ζωγράφου τη σπρώχνει προς το φάσμα της κολορίστριας, αν και με πι πειθαρχημένο τρόπο από αυτόν που συναντούμε συνήθως στο είδος στην Ελλάδα. Ορισμένως, αν και λείπουν οι “εκρήξεις χρώματος” η χρήση υλικών όπως ακουαρέλα και σινική μελάνη σε χαρτί, λάδι σε καμβά και επικολλημένα ένθετα στοιχεία όπως το αλουμινόχαρτο δίνουν τη δυνατότητα στην καλλιτέχνιδα να εξερευνήσει και να αποτυπώσει τις έντονες αντιθέσεις και τις ανατροπές που παρουσιάζονται στο έργο της.

Μια σημαντική πτυχή του έργου της Μπαρμάζη είναι η πεποίθησή της ότι η οπτική αντίληψη είναι αποτέλεσμα τόσο της φυσιολογίας της ανθρώπινης όρασης, όσο και της σημειωτικής των εικόνων. Σε αυτό το πλαίσιο, η καλλιτέχνιδα ερευνά τον ρόλο του μυαλού στην επεξεργασία του οπτικού ερεθίσματος, προσπαθώντας να αποδώσει το πώς το μάτι βλέπει ό,τι ο εγκέφαλος επιτρέπει και πώς αυτό επηρεάζει την αντίληψή μας.

Στα έργα της, η καλλιτέχνιδα αξιοποιεί αυτόματες γραφές που πηγάζουν από αρχικά προσχέδια, ενσωματώνοντας ταυτόχρονα στοιχεία αυτοσχεδιασμού. Αυτή η χειρονομιακή ζωγραφική διαδικασία έχει ως αποτέλεσμα την απόδοση του βιορυθμού και του ευκαιριακού συναισθηματικού παλμού, όπως ένας αυτοσχέδιος χορός πάνω στο χαρτί. Η Μπαρμάζη αποφεύγει συνειδητές παρεμβάσεις και διορθώσεις, επιτρέποντας στο αρχικό αποτέλεσμα να την καθοδηγήσει. Αν η τελική εικόνα αποκτά αισθητική μορφή και “αφηγείται” μια μικροϊστορία, τότε η καλλιτέχνιδα την “υπογράφει”, ενώ σε αντίθετη περίπτωση την απορρίπτει ή την αφήνει για μελλοντικές αναλύσεις. Εξίσου σημαντικές είναι οι υφές που χαρίζουν ζωτικότητα στα έργα της. Η Μπαρμάζη επηρεάζεται από τον κονστρουκτιβισμό και τον κυβισμό, δανειζόμενη στοιχεία που αναδύονται μέσα από τις υφές των έργων της. Οι αντίθεσεις και οι ανατροπές που προκύπτουν από αυτή τη συνδυασμένη προσέγγιση της χρωματικότητας και της υφής ενισχύουν την ένταση και την απήχηση των έργων της.

Πάρης Καπράλος
Εικαστικός Επιμελητής