Η ζωγράφος Νίκη Ρουμπάνη παρουσιάζει την ατομική έκθεσή ζωγραφικής της με τίτλο «Η θεά στο λαβύρινθο» στο Σπίτι του Πολιτισμού (Ε. Βερνάρδου 12, Ρέθυμνο), με την Αιγίδα του Δήμου Ρεθύμνης και σας προσκαλεί να παρευρεθείτε στα εγκαίνια της τη Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου ώρες 19:00 – 22:00.
Την έκθεση, που διοργανώνεται στο πλαίσιο του project ΡΟΕΣ του Ελληνικού Δικτύου Γυναικών Ευρώπης σε συνεργασία με την Ένωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών και διερευνά τον Μύθο ως πεδίο εσωτερικής διαπραγμάτευσης, φωτίζοντας τις εντάσεις ανάμεσα στην πολιτισμική καταγωγή και την ανάγκη προσωπικής χειραφέτησης, επιμελείται ο Πάρης Καπράλος.
Επισημαίνει μεταξύ άλλων στο κείμενο τεκμηρίωσης της έκθεσης ο Επιμελητής Τέχνης Πάρης Καπράλος: “Η έκθεση «Η Θεά στον Λαβύρινθο» συνιστά μια πολυεπίπεδη εικαστική ανάγνωση του μυθολογικού παλίμψηστου της Κρήτης, όχι ως αρχειακού αποθέματος αλλά ως ζωντανού, εσωτερικού πεδίου διαπραγμάτευσης. Η Νίκη Ρουμπάνη, αξιοποιώντας το σουρεαλιστικό ιδίωμα, δεν εικονογραφεί τους μύθους, αλλά τους αναδομεί σε προσωπικές αλληγορίες: η αρπαγή της Ευρώπης, ο Λαβύρινθος, ο Μινώταυρος, η Πασιφάη ή η Άρτεμις δεν λειτουργούν ως αφηγηματικές αναφορές, αλλά ως πνευματικές τοπολογίες. Στο εικαστικό της σύμπαν, η μυθολογία δεν είναι παρελθόν, είναι δομή. Μέσα από αυτό το πρίσμα, η έκθεση φωτίζει την ένταση μεταξύ πολιτισμικής κληρονομιάς και προσωπικής αυτονομίας. Η «Θεά» του τίτλου δεν είναι πρόσωπο, αλλά συνείδηση: είναι η δύναμη της παράδοσης που μπορεί είτε να κατευθύνει είτε να αιχμαλωτίσει. Ο «Λαβύρινθος» είναι το πλέγμα των ρόλων, των κοινωνικών προσδοκιών και των εσωτερικευμένων αρχών που συχνά εμποδίζουν την αυτοπραγμάτωση. Η έκθεση διατυπώνει μια διπλή υπόσχεση: αναγνώριση της καταγωγής και ταυτόχρονη χειραφέτηση από τα δεσμά της. Ο σουρεαλιστικός προσανατολισμός λειτουργεί εδώ ως στρατηγική απελευθέρωσης από τη γραμμικότητα της ιστορίας και της υποχρεωτικής ταυτοτικής συνέχειας. Τα έργα της Νίκης Ρουμπάνη εντάσσονται σε μια ιδιότυπη γραμμή του μετα-σουρεαλισμού και του εξπρεσιονιστικού συμβολισμού, με εμφανείς επιρροές από την εικαστική παράδοση του φεμινιστικού σουρεαλισμού, […] αλλά και από την ελληνική εικαστική μεταπολεμική παράδοση. Πολλά από τα έργα παραπέμπουν σε μια ονειρική, μεταβατική κατάσταση μεταξύ μύθου και εσωτερικού τοπίου — με αναφορές όχι μόνο στην αρχαιοελληνική μυθολογία αλλά και στον ψυχισμό της σύγχρονης γυναίκας. […] Το έργο της Νίκης Ρουμπάνη συνιστά μια καλλιτεχνική πράξη εναντίωσης στην απομυθοποίηση του μύθου χωρίς όμως την άρνηση της παραμυθητικής του δύναμης. Η εικονοποιία της δεν αναζητά την πιστότητα ή την αληθοφάνεια, αλλά δημιουργεί ένα ιδίωμα που αγγίζει τα όρια της οντολογικής αφαίρεσης: μορφές που εμφανίζονται και αποσύρονται, σώματα που δίνουν χώρο σε ενεργειακά πεδία, συμβολικά ζώα (ταύροι, άλογα, γάτες), τα οποία λειτουργούν ως φαντασιακά όντα-μεταφορείς νοημάτων. Το αποτέλεσμα είναι μια «εικονική φαντασμαγορία» όπου η θέαση προϋποθέτει συν-βίωση και όχι απόσταση“.
Η ζωγράφος Νίκη Ρουμπάνη σημειώνει σε καλλιτεχνική δήλωση που εξέδωσε για την έκθεση της: “Στα σαράντα πέντε έτη εθελοντικού έργου για ισότητα κι ανθρώπινα δικαιώματα, έτσι όπως εμπνέονται από το γυναικείο κίνημα, κι αγώνα ενάντια στη βία μέσα από την Εκπαίδευση, με συγκίνηση δείχνω το καλλιτεχνικό μου έργο στο Ρέθυμνο, από όπου η καταγωγή μου. Στη μυθολογία και τις παραδόσεις βρίσκεται ένας θησαυρός αρχετύπων που ενέπνευσαν συγγραφείς και λαούς σε σχέση με την αξία της γυναίκας στην ιστορία των κοινωνιών. Μια αξία κρυμμένη από την πατριαρχική απαξίωση, έναν Λαβύρινθο από τον οποίο οι γυναικείες μορφές επιβιώνουν ή θυσιάζονται. Ο εσωτερικός μας λαβύρινθος επιθυμιών, συναισθημάτων, λογικής, απεικονίζεται σε αρχέτυπα και σύμβολα, μεταμορφώνοντας τη γυναίκα. Ιερές ασπίδες, ιεροί κήποι και λίμνες, όμως, κι ιερόδουλες θύματα του Μινώταυρου στους πατριαρχικούς βωμούς. Οι αρχετυπικές μορφές γεννούν ιδέες και απογόνους, σχηματίζουν πολιτισμό που διαδίδεται, φυλούν μυστικά και προβλέπουν ως Πυθίες, κρατούν στις δύσκολες ώρες των κρίσεων και πολέμων τη συνέχεια της μνήμης, υφαίνοντας τη δική τους πραγματικότητα επιβίωσης κι ονείρου σαν την τρυφερή Αράχνη που επιβίωσε ως τρομερό αλλά δημιουργικό πλάσμα. Η Ιώ ταλαιπωρείται, κυνηγημένη, πρόσφυγας και έχει απογόνους όπως την Ευρώπη, τον Ηρακλή κ.λπ., με τον οίστρο διαρκώς να την κεντρίζει αλύπητα. Συναντά την ενσυναίσθηση στο πρόσωπο του Προμηθέα, που δεν γνωρίζει ακόμα, αλλά δικός της απόγονος ο Ηρακλής θα σώσει. Η Αρετούσα, όπως όλες μας, έχει επιθυμίες, ερωτεύεται, καλπάζει στο στήθος της η αγάπη, αλλά εμποδίζεται η ευτυχία της από τον ηγεμόνα πατέρα, όπως κι της Ιουλιέτας και κάθε κόρης που εκχωρείται για συμφέροντα. Η Ιφιγένεια θυσιάζεται για να πνεύσουν οι άνεμοι για τον πατριαρχικό ηγεμόνα, το ίδιο και η Οφηλία, μνηστή του Άμλετ, που είπε ‘Γνωρίζουμε ποιες είμαστε, αλλά δεν γνωρίζουμε ποιες θα μπορούσαμε να είμαστε’. Αφιερώνω αυτή την έκθεση στη διαρκή μας αναζήτηση, μέσα μας και στην αλληλεγγύη των γυναικών. Όλα τα έσοδα θα διατεθούν για στήριξη θυμάτων βίας και επιμορφωτικό έργο“.
Η έκθεση διαρκεί 1-10 Δεκεμβρίου 2025 και είναι ανοικτή καθημερινά 18:00 – 21:00 με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Η ζωγράφος Νίκη Ρουμπάνη είναι διαθέσιμη και άλλες ώρες, πέραν τυπικού ωραρίου, για ξεναγήσεις σχολείων και συλλόγων, κατόπιν συνεννόησης. Η ξενάγηση στην έκθεση μπορεί να πραγματοποιηθεί στα Ελληνικά ή στα Αγγλικά. Επικοινωνία: 6933407044.
Για την έκθεση έχει εκδοθεί Αναμνηστικός Κατάλογος -βιβλίο σε ψηφιακή μορφή, διαθέσιμος ΔΩΡΕΑΝ σε όλους τους επισκέπτες της.
Την έκθεση υποστηρίζει οργανωτικά η ARTgrID.
Instagram
#TheaStonLabyrintho
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
Παράλληλα με τη έκθεση θα διοργανωθεί σειρά ειδικών ξεναγήσεων, συζητήσεων, εκδηλώσεων και δράσεων οι οποίες ανακοινώνονται προοδευτικά στην ιστοσελίδα artgrid.gr/nroubani
Σχετικά με τη Νίκη Ρουμπάνη
Η Νίκη Ρουμπάνη είναι εικαστικός κι ακτιβίστρια στο Γυναικείο Κίνημα, Πρόεδρος Ελληνικού Δικτύου Γυναικών Ευρώπης Σπούδασε στην ΑΣΚΤ και στο Central School of Art and Design, Λονδίνο (BA Honours, and Diploma, 1978). Το 1975 ως φοιτήτρια στην Αγγλία ξεκίνησε να ασχολείται με τα θέματα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, από την θέση της Γενικής Γραμματέως του συλλόγου φοιτητών Εργασία. Το 1986-2020 μπαίνει στο χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης ως Καθηγήτρια Καλλιτεχνικών Μαθημάτων. Στον τομέα αυτό βρήκε τον εναλλακτικό δρόμο για να διδάσκει μέσα από την Τέχνη για Ανθρώπινα Δικαιώματα, θέματα ισότητας και πρόληψη της βίας. Από το 1997 έως σήμερα συνεργάζεται με διεθνείς οργανώσεις κι επίσημους φορείς ως εκλεγόμενη πρόεδρος του Δ.Σ. του Δικτύου Γυναικών Ευρώπης για θέματα που αφορούν την ισότητα, την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας και της σωματεμπορίας -ο ΕΔΓΕ έχει Γραμμή ΣΟΣ για κακοποιημένες γυναίκες και ξενώνα για την στήριξη θυμάτων. Έχει οργανώσει δρώμενα, κι έχει κάνει 18 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, την Αμερική, την Κύπρο, το Βέλγιο, έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα, τη Βρετανία, τον Καναδά και την Ολλανδία. Είναι μέλος της Ένωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων – Δημοσιεύσεις της υπάρχουν σε 28 τεύχη του περιοδικού “Εικαστική Παιδεία”, στο βιβλίο “Μετανάστες στην Ελλάδα” από τα Ελληνικά Γράμματα, στο εκπαιδευτικό υλικό του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης του Υπουργείου Εσωτερικών και το εκπαιδευτικό υλικό σε εγχειρίδιο και DVD, “Γέφυρες Φιλίας”, “Λέσβος- Δικελί” (2005), εκπαίδευση για Διαχείριση Συγκρούσεων. Αναλυτικά: https://www.nikiroubanimystudio.com
Σχετικά με τον Επιμελητή Τέχνης Πάρη Καπράλο
Ο Πάρης Καπράλος είναι Επιμελητής Τέχνης, Ιδρυτής της ARC -Art Revisited Collective και της ARTgrID, και συνιδρυτής & εκδότης του Arts & Antiques CCR. Γεννήθηκε το 1975 και μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε Οικονομικά (Αθήνα) και Γραφικές Τέχνες & Τυπογραφία (Staffordshire, Αγγλία). Εργάστηκε ως Δημοσιογράφος και οικονομικός αναλυτής με εξειδίκευση σε θέματα Τεχνολογίας σε εφημερίδες, περιοδικά και πρακτορεία ειδήσεων, αργότερα δραστηριοποιήθηκε στις διοργανώσεις συνεδρίων Τεχνολογίας, και άλλαξε επαγγελματική πορεία στρεφόμενος στον χώρο της Τέχνης το 2011. Έκτοτε συνεργάστηκε με τον Myrό Group of Culture (Myrό Gallery, Myrό Antiques House, Greek Marble Initiative, 2011-2017), ενώ από το 2018 και εξής εργάζεται ως ανεξάρτητος Διοργανωτής και Επιμελητής εικαστικών εκθέσεων & εκδηλώσεων. Διετέλεσε εκπρόσωπος της Διεθνούς Ένωσης Υδατογραφίας IWS (International Watercolor Society) τη περίοδο 2019-2022. Έχει επιμεληθεί και διοργανώσει περισσότερες από 200 εκθέσεις, συμπόσια, εικαστικές δράσεις, projects και συμμετοχές εντός και εκτός Ελλάδας σε συνεργασία με εικαστικούς καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο. Αναλυτικά: https://artgrid.gr/paris-kapralos/
Σχετικά με την ARTgrID
H ARTgrID είναι εταιρεία που ασχολείται συστηματικά με την προβολή και προώθηση ποιοτικής τέχνης εικαστικών καλλιτεχνών, κυρίως μέσω ιστοσελίδας παροχής ψηφιακών υπηρεσιών, αλλά και με τη διοργάνωση φυσικών γεγονότων, δράσεων και την αξιοποίηση συνεργειών με πολλά διαφορετικά εμπλεκόμενα μέρη στον χώρο των Τεχνών(Επιμελητές, χώρους, εμπόρους τέχνης, επενδυτικούς συμβούλους, εξειδικευμένους νομικούς, κ.α.). Διαθέτει διαδικτυακή πλατφόρμα παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών artgrid.gr στις υπηρεσίες της οποίας συγκαταλέγονται η διοργάνωση φυσικών και διαδικτυακών εκθέσεων/συμποσίων/εικαστικών δράσεων, η δημιουργία, φιλοξενία και προβολή ιστοσελίδων εικαστικών καλλιτεχνών κ.α. Αναλυτικά: https://artgrid.gr
Χορηγός Εγκαινίων
Γιώργος Λυραράκης, Lyrarakis winery | www.lyrarakis.com
Χορηγοί Επικοινωνίας
Arts & Antiques CCR | www.artsantiquesccr.gr
Polis Magazino | www.polismagazino.gr
..