Foti Kllogjeri | Λάδι σε καμβά

Αν και έχει ασχοληθεί και με άλλες τεχνικές, όπως η υδατογραφία, ο Foti Kllogjeri στην Ελλάδα είναι περισσότερο γνωστός για τα έργα του λάδι σε καμβά, που σε αδρές γραμμές διακρίνονται σε έργα αφηρημένης αστικής τοπιογραφίας και ανθρωποκεντρικά. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από μια βαθιά αίσθηση εσωτερικότητας, έναν στοχαστικό ρυθμό στη σύνθεση και μια ιδιότυπη χρωματική παλέτα που συνδυάζει τη λυρική έκφραση με τον πειθαρχημένο ρεαλισμό.

Ιδιαίτερη σημασία στον ζωγραφικό του λόγο έχουν τα έργα αστικής τοπιογραφίας, όπου η πόλη μετατρέπεται σε επίκεντρο απόδοσης αλλά και στοχασμού. Στους πίνακες του, αναδεικνύεται η κίνηση και η ζωτικότητά τους, μέσα από εκρηκτικές πινελιές, σύνθετες δομές και έντονο χρωματικό ρυθμό που αιχμαλωτίζει τον αστικό παλμό. Η πόλη στα έργα του δεν αναπαρίσταται απλώς· κινητοποιεί αισθήσεις, γίνεται χώρος ανθρώπινων φόρτων και καθημερινής έντασης, ενώ οι μορφές των ανθρώπων απουσιάζουν ως αυτόνομη αναπαράσταση και αφήνουν τη θέση τους στο δραστικό αποτύπωμα της παρουσίας τους· έτσι δημιουργείται ένας διάλογος μεταξύ ησυχίας και αστικής έντασης. Πολλά από τα έργα αστικής τοπιογραφίας ανήκουν σε γνωστές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η θεματολογία του Kllogjeri στα ανθρωποκεντρικά έργα του αντλείται κυρίως από τον ανθρώπινο ψυχισμό, την αποξένωση του σύγχρονου ανθρώπου, αλλά και την αναζήτηση νοήματος σε έναν κόσμο συχνά ασαφή και ρευστό. Η παρουσία των μορφών στους πίνακές του δεν είναι ποτέ απλώς αναπαραστατική· κάθε φιγούρα, κάθε αντικείμενο φέρει ένα συμβολικό βάρος, μια υπαρξιακή βαρύτητα που καλεί τον θεατή σε σιωπηλή περισυλλογή. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει η χρήση του φωτός, που συχνά δεν προέρχεται από κάποια ρεαλιστική πηγή αλλά λειτουργεί σχεδόν μεταφυσικά, αποκαλύπτοντας και αποκρύπτοντας ταυτόχρονα.

Η ζωγραφική του Kllogjeri, στα έργα με λάδι, κινείται ανάμεσα στον ρεαλισμό και την ποιητική αφαίρεση, συνθέτοντας έναν κόσμο βαθιά προσωπικό και εξομολογητικό. Πρόκειται για έναν δημιουργό που δεν αποζητά τον εντυπωσιασμό αλλά τη σιωπηλή δύναμη της εσωτερικής έκφρασης.