Πηνελόπη Βολτέρρα

Ζωγράφος, Γλύπτρια | Ελλάδα

Η Πηνελόπη Βολτέρρα είναι εικαστική καλλιτέχνις με κύρια μέσα έκφρασης τη ζωγραφική και τη γλυπτική. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε στο Α.Τ.Ι. (Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο), και παράλληλα  με κάθε άλλη δραστηριότητα της ζωής της ασχολήθηκε με πάθος με τη ζωγραφική, ενώ αργότερα εγκαταστάθηκε στην Κέρκυρα όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα, επικεντρωνοντας αποκλειστικά στη Τέχνη. Παράλληλα γράφει ποίηση.

Είναι ιδρυτικό μέλος της Αίθουσας Τέχνης Κέρκυρας, μέλος της ομάδας Art Studio Est (1992-2004), και έχει στο ενεργητικό της 21 ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και γλυπτικής στην Ελλάδα, την Ιταλία και την Γερμανία. Έχει συμμετάσχει σε δεκάδες εκθέσεις σε πολλές χώρες (κυτρίως Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία, Μεξικό, Πορτογαλία, και Λιθουανία). Έχει βραβευθεί για το έργο της στο πλαίσιο διεθνών διαγωνιστικών διοργανώσεων στη Γαλλία. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και μουσεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

ΔΗΛΩΣΗ

Κατά την άποψή μου η μεγαλύτερη θεμελιώδης αξία είναι η πανάρχαια ρήση του Ηράκλειτου «τα πάντα ρει», που δημιουργεί το αιώνιο γίγνεσθαι, την γενεσιουργό ουσία που ρέει από την ώθηση της δυναμικής της, η οποία διαμορφώνει την πολυμορφική κοσμική κτίση, κόσμους συνεχώς μεταλλασσόμενους, γιατί ο κάθε ένας γεννιέται μέσα από τον άλλον, κανένας σταθερός και αιώνιος αφού, η κίνησή τους είναι σπειροειδής. Το μόνο σταθερό σημείο η αεικίνητη δυνητική μήτρα. Με αυτή την τοποθέτηση εικάζω, απεικονίζω, πλάθω, από το τρισδιάστατο μικρόκοσμο την αντανάκλαση του μακρόκοσμού μου. Απόκοσμος τις περισσότερες φορές συμβολικός, αρχετυπικός που παραδίνομαι εμπιστευτικά στην καθοδήγηση της ολοκλήρωσης, της στιγμής που φανερώνει. Αυτή η εμπιστοσύνη είναι η αποδοχή του, που με ωθεί να συνδημιουργήσω μαζί του και να πλάσω, να σμιλεύσω, να αγγίξω τις μορφές του κόσμου του, να γίνω γέννα στη δημιουργία του, να μοιρασθώ τα συναισθήματά μου. Να είμαι ο τρισδιάστατος κόσμος του με επίγνωση.

ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Είδη: Ζωγραφική & Γλυπτική
Μέσα: Έντονα μικτές τεχνικές τόσο στα ζωγραφικά οσο και τα γλυπτικά έργα της
Ύφος: Εξπρεσσιονισμός, νεο-συμβολισμός, με έντονη υλικότητα
Θέματα: Συμβολισμός
Εργαστήριο: Κέρκυρα, Ελλάδα
Ενώσεις: –
Φάσμα Τιμών: €700-2500
Διεθνής Κλίμακα:
EMERGING | HIGH-POTENTIAL | MID-CAREER | ESTABLISHED

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΕΡΓΑ

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

«Μακρόκοσμος», Κερκυραϊκή Πινακοθήκη, Νοέμβριος 2019

«Μακρόκοσμος», Εικαστικός  επιμελητής, Πάρης Καπράλος, Chili Art Gallery, Αθήνα, Οκτώβριος  2019

«Την μνημοσύνη προσκαλώ», Κερκυραϊκή Πινακοθήκη, 2015

«Καταστάλαγμα», επιμέλεια Μ. Μαυρομιχάλη, Κερκυραϊκή Πινακοθήκη, 2014

«Ονειρικός Κόσμος», επιμέλεια Πάρης Καπράλος, Myrό Gallery, Θεσσαλονίκη, 2014

«Αφηγήσεις», Galleria d’ arte, Τορίνο, Ιταλία, 2010

«Σιωπή», Gallery Tenedos, Kέρκυρα, 2009

«Ταξίδια Ψυχής», επιμέλεια Θάνος Χρήστος, διοργάνωση Βιβλιοπωλείο “Κίνητρο”, Φλαγγίνειο Ίδρυμα, Κέρκυρα, 2009

«Αναδρομές», Gallery Stavlos, Νέο Φρούριο Κέρκυρας, Κέρκυρα, 2005

«Οδύσσεια», επιμέλεια και διοργάνωση Θάνος Χρήστου και Μαρία Μελέντη, Δημοτική Πινακοθήκη Κέρκυρας, 2004

«Οδύσσεια», διοργάνωση Κέντρο Οδυσσειακών σπουδών στο πλαίσιο του 10ου Διεθνούς Συμποσίου για την Οδύσσεια, Δημοτική Πινακοθήκη Ιθάκης, Ιθάκη, 2004

«Ανθρώπινη Πορεία», επιμέλεια Θάνος Χρήστου, Art Cafe, Δημοτική Πινακοθήκη Κέρκυρας, 2001

«Το Πέρασμα», επιμέλεια Θάνος Χρήστου, διοργάνωση Γιάννης Πετσάλης, Gallery Petsalis, Κέρκυρα, 1997

«Αποφθέγματα», επιμέλεια και διοργάνωση Καλλιτεχνική Επιτροπή του Δημοτικού Θεάτρου Κέρκυρας, Κέρκυρα, 1993

«Αναθεώρηση», επιμέλεια Θάνος Χρήστου και διοργάνωση Κώστας Ευαγγελάτος, Gallery DADA, Αθήνα, 1991

«Αναθεώρηση», επιμέλεια και διοργάνωση Θάνος Χρήστου, Γαλλικό Ινστιτούτο Κέρκυρας, 1991

«Αποτυπώματα», επιμέλεια και διοργάνωση Θάνος Χρήστου, Γαλλικό Ινστιτούτο Κέρκυρας, 1989

«Κερκυραϊκές Καταγραφές», επιμέλεια Barbara Austin, στην Art Classic Gallery, Στουτγκάρδη, Γερμανία, 1986

«Ο Οδοιπόρος», επιμέλεια Πάνος Κολιόπουλος, Bomba Piazza Gallery, Κέρκυρα, 1985

«Συνθέσεις με αναφορά την Κέρκυρα», Αίθουσα Τέχνης Κέρκυρας, 1980

«Παιδικά Οράματα», επιμέλεια και διοργάνωση Αναγνωστική Εταιρεία Κέρκυρας, 1979.

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (επιλογή)

«Ουρανός και θάλασσα», οργάνωση Ελβίρα Μεταλληνού, Κερκυραϊκή Πινακοθήκη Κέρκυρας, 2019

«Νέα τάση πραγμάτων», Κερκυραϊκή Πινακοθήκη Κέρκυρας, 2020

«H Ελιά», υπό την αιγίδα του Ιονίου Πανεπιστημίου, Δημοτική Πινακοθήκη Κέρκυρας, 2014

«Ελεύθερο Θέμα», έκθεση  ζωγραφικής-χαρακτικής-σχεδίου, Πινακοθήκη Πατρών, 2010

«Συνάντηση Πέντε Καλλιτεχνών», Κερκυραϊκή Πινακοθήκη Κέρκυρα, 2006

«Ημέρα Και Νύχτα», επιμέλεια και διοργάνωση Κ. Ευαγγελάτος, Κ.Ε.Ο., Αθήνα, 2004

«Συνάντηση Καλλιτεχνών», επιμέλεια Μάνος Στεφανίδης και Χάρης Σαββόπουλος, Δήμος  Κασσωπαίων, Κέρκυρα, 2004.

«ΤΕΧΝΗ ΕΣΤ», επιμέλεια και διοργάνωση Κ. Ευαγγελάτος, Ευρωπαικό κέντρο τέχνης, Παιανία Αττικής, 2003

«Βιβλικά Και Εαρινά», επιμέλεια και διοργάνωση Κ. Ευαγγελάτος, Κ.Ε.Ο Αθήνα, 2003

«Ως Δι’ Εσόπτρου», επιμέλεια και διοργάνωση Κ. Ευαγγελάτος, Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων,  Πάρκο Ελευθερίας, Αθήνα, 2002

«Αισθητικές Συγκλίσεις», επιμέλεια και διοργάνωση Κ. Ευαγγελάτος, στη Gallery Πανταζιδη, Αθήνα, 2002

«Ποίηση και Ζωγραφιά», επιμέλεια Κ. Ευαγγελάτος, διοργάνωση Δημοτική Πινακοθήκη Κέρκυρας, Αrt café, Κέρκυρα, 2001
«Έτος Ανδρέα Λασκαράτου», διοργάνωση Δήμος Κεφαλλονιάς, Ιακωβάτειος Βιβλιοθήκη, Ληξούρι, Κεφαλλονιά, 2001

«Είσοδος Στον 21ο Αιώνα», επιμέλεια Κ. Ευαγγελάτος, Gallery Πανταζιδη, Αθήνα, 2000

«ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ», επιμέλεια Κ. Ευαγγελάτος, Gallery Πανταζιδη, Αθήνα, 1999

«Μικρά Απεικονισματα», επιμέλεια Κ.Ευαγγελάτος, Πολυχώρος Χυτήριο, Αθήνα, 1999

«Τόποι Και Πρόσωπα», επιμέλεια Κ. Ευαγγελάτος, Πολιτιστικό Κέντρο “Αθηναϊκό Στέκι”, Αθήνα, 1998

«Περί Φύσης», επιμέλεια Κ.Ευαγγελάτος, Gallery Πανταζιδη, Αθήνα, 1997

«Σχηματικές Αναπλάσεις», επιμέλεια  Κ. Ευαγγελάτος, Μουσείο Μαρίκας Κοτοπούλη, Αθήνα, 1997

«Σώμα-Σημα-Παθος», επιμέλεια  Κ. Ευαγγελάτος, Κέντρο Τεχνών Πάρκο Ελευθερίας, Αθήνα, 1996

1η και 2η AERTISTICO, επιμέλεια Κ. Ευαγγελάτος, διοργάνωση New Genesis, Εκθεσιακό Κέντρο Αθηνών, 1995

«Τα Μέλη του Αrt Studio Est εκθέτουν «, επιμέλεια Κ. Ευαγγελάτος, Αίθουσα Τέχνης Σ. Βασιλείου, Αθήνα, 1994

«Πολύπτυχο», επιμέλεια Κ. Ευαγγελάτος, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Πάρκο Ελευθερίας, Αθήνα, 1994

«Η Τέχνη Για Την Αρμενία», επιμέλεια Κ. Ευαγγελάτος, Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, Αθήνα, 1992

«Κερκυραϊκό Εικαστικό Φθινόπωρο», επιμέλεια και διοργάνωση Θάνος Χρήστου, Δημοτικό Θέατρο Κέρκυρας, 1994

«Κερκυραϊκό Εικαστικό Φθινόπωρο», επιμέλεια και διοργάνωση Θάνος Χρήστου, Δημοτικό Θέατρο Κέρκυρας, 1993

«Κερκυραϊκό Εικαστικό Φθινόπωρο», επιμέλεια και διοργάνωση Θάνος Χρήστου, Δημοτικό Θέατρο Κέρκυρας, 1992

Γ’ Πανιώνεια, διοργάνωση Δημοτκή Πινακοθήκη Λευκάδας, 1990

Β’ Πανιώνεια , επιμέλεια Θάνος Χρήστου,  Δημοτική Πινακοθήκη Κέρκυρας, 1988

«Για Τα 150 Χρόνια της Αναγνωστικής Εταιρείας», οργάνωση Αναγνωστική Εταιρεία Κέρκυρας, 1988

«Ελεύθερο Θέμα», επιμέλεια Πάνος Κολιόπουλος, Bomba Piazza Gallery, Κέρκυρα, 1984

«Η Ειρήνη», διοργάνωση Δημοτικό Θέατρο Κέρκυρας, μέρος Κέρκυρα, 1983

«Συνάντηση Κερκυραίων Καλλιτεχνών», επιμέλεια και διοργάνωση των μελών της Αίθουσας Τέχνης της Κέρκυρας, 1981

«Συνάντηση Κερκυραίων Καλλιτεχνών», επιμέλεια και διοργάνωση των μελών της Αίθουσας Τέχνης της Κέρκυρας, 1980

«Άσπρο Μαύρο», με την επιμέλεια των μελών της Αίθουσας Τέχνης Κέρκυρας, διοργάνωση Πινακοθήκη Λήμνου, Λήμνος, 1980

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ (επιλογή)

Διεθνής διαγωνισμός χαρακτικών μικρών διαστάσεων, Florean Museum, Ρουμανία, 2014

«The balkan quardinnale of painting», Stara Zagora, Βουλγαρία, 2014

Διεθνής διαγωνισμός χαρακτικών μικρών διαστάσεων, Florean Museum, Ρουμανία, 2012

«Grabados Por La Paz» (fourth international printmaking juried exhibit), Μεξικό, 2011.

Διεθνής διαγωνισμός χαρακτικών μικρών διαστάσεων, Florean Museum, Ρουμανία, 2010

«Grabados Por La Paz» (fourth international printmaking juried exhibit), Μεξικό, 2010

Διεθνής διαγωνισμός χαρακτικών μικρών διαστάσεων, Florean Museum, Ρουμανία, 2009

«Ανθρώπινο Σώμα»,  έκθεση σχεδίου, Florean Museum, Ρουμανία, 2009

«The balkan quardinnale of painting», Stara Zagora, Βουλγαρία, 2008

«Commemoration Of 25th Anniversary Of The Teoartis Gallery Evora-Portugal», Πορτογαλία, 2008

«L’velost Lilly’s Pictures», Florean Museum, Ρουμανία, 2006.

Διεθνής διαγωνισμός χαρακτικών μικρών διαστάσεων, Florean Museum, Ρουμανία, 2006

«Mailart – Melancholia», Florean Museum, Ρουμανία, 2005

«Blackhole», Florean Museum, Ρουμανία, 2005

«Mailart – Landscape», Florean Museum, Ρουμανία, 2004

«The balkan quardinnale of painting», Stara Zagora, Βουλγαρία, 2004

«Όρκος Πίστης», διεθνής εικαστική έκθεση Vilnius, Λιθουανία, 2003

«Ticket Art-One Way Ticket», Florean Museum, Ρουμανία, 2003

Διακρίσεις

1ο βραβείο φωτοσκίασης, 5ος Διεθνής Διαγωνισμός ζωγραφικής REGARDS, μέρος έκθεσης NEVERS, Γαλλία, 2007

1ο βραβείο φωτοσκίασης, 4ος Διεθνής Διαγωνισμός ζωγραφικής REGARDS, μέρος έκθεσης NEVERS, Γαλλία, 2006

2ο βραβείο φωτοσκίασης, 3ος Διεθνής Διαγωνισμός ζωγραφικής REGARDS, μέρος έκθεσης NEVERS, Γαλλία, 2005

Παρουσιάσεις
Παρουσίαση της Ποιητικής της συλλογής «Οδοιπορικό» (Εκδόσεις imagedgd / Ελβίρα Μεταλληνού.- Κέρκυρα 2013), Παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης Κέρκυρας με παράλληλη έκθεση του ζωγραφικό έργο της σε επιμέλεια Μ. Παπασωτηρίου, Κάτω Κορακιάνα Κέρκυρα, 2013

 

Εικαστικές συνομιλίες

Παρουσίαση της ποιητικής ανθολογίας «Σε τροχιά φωτός» (εκδόσεις Διώνη, επιμέλεια του ιατρού – λογοτέχνη Σ. Κωσταγιόλα), πλαισιωμένη με έργα ζωγραφικής της Πηνελόπης Βολτέρρα. φουαγιέ Δημοτικού Θεάτρου Κέρκυρας, 2014.

 

Σκηνικά

Θεατρικό έργο με τίτλο «Ρουλέτα στα βράχια» του ιατρού, λογοτέχνη Σ. Κωσταγιόλα. Σκηνικά Πηνελόπης Βολτέρρα, 2016

 

Εκδόσεις / Επμέλειες εξωφύλλων

ΑΚΤΗ τριμηνιαίο περιοδικό λογοτεχνίας και κριτικής τεύχος 103. Εικονογράφηση εξωφύλλου και εσωτερικών σελίδων Πηνελόπης Βολτέρρα. Το περιοδικό εκδίδεται στην Κύπρο, υπεύθυνος εκδότης – διευθυντής Ν. Ορφανίδης, 2016

Πόρφυρας, τριμηνιαίο περιοδικό, τόμος Π 151-154 και έργα εξωφύλλου και εσωτερικών σελίδων Πηνελόπης Βολτέρρα. Εκδότες / Διεύθυνση: Δ. Κονιδάρης – Π. Παγκράτης, 2016

Ποιητική ανθολογία Μ. Μαυρωνά «Μια ρίζα μύθου», εξώφυλλο Πηνελόπης Βολτέρρα  (Λογοτεχνική σειρά “Το καταφύγιο”, εκδόσεις imagedgd), 2015

«Οδύσσεια η αιωνιότητα του γίγνεσθαι». Ποίηση και φιλοτέχνηση εξωφύλλου και εσωτερικών σελίδων Πηνελόπης Βολτέρρα. Εκδόσεις συλλογές Αργύρη Βουρνά, Αθήνα, 2004

ΕΡΓΑ

ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Η ζωγραφική της Πηνελόπης Βολτέρρα. Συνδυασμός εσωτερικών ανησυχιών, συμβολικών τύπων και χρωματικού πλούτου. Με το έργο της Πηνελόπης Βολτέρρα έχουμε μια προσπάθεια που διακρίνεται για την ένταση των διατυπώσεων την αγάπη για το χρωματικό και την έμφαση στο συμβολικό. Κινούμενη στα όρια των σουρεαλιστικών κατευθύνσεων η ζωγράφος μετασχηματίζει οράματα και εικόνες του υποσυνειδήτου σε συνθέσεις γεμάτες δυναμισμό και εσωτερικότητα. Θεματογραφικά το ενδιαφέρον της συγκεντρώνεται στο συμβολικό θέμα και τη θρησκευτική σκηνή χωρίς ωστόσο να μένει αδιάφορη για άλλες περιοχές. Κύριο σημείο αναφοράς της η ανθρώπινη μορφή που άλλοτε εξαυλώνεται και άλλοτε κυριαρχεί με την σωματικότητά της στη ζωγραφική επιφάνεια. Είναι γεγονός ότι η ζωγράφος ξεκινά σχεδόν πάντα από την οπτική πραγματικότητα και δίνει έργα στο πλαίσιο των παραστατικών τάσεων. Μένοντας πιστή τις περισσότερες φορές στη ρεαλιστική περιγραφή των επιμέρους στοιχείων, φθάνει σε σύνολα που διακρίνονται για την ένταση και τη βιαιότητα της διατύπωσης και κατακτούν έτσι έναν αντιρεαλιστικό χαρακτήρα. Ωστόσο συχνά χρησιμοποιεί και αφηρημένους τύπους που δίνουν έμφαση σ’ αυτόν τον αντιρεαλισμό του συνόλου. Έχοντας ως αφετηρία τη δύναμη του σχεδίου της και την αμεσότητα του χρώματός της η Βολτέρρα προχωρεί στην αποκάλυψη κοσμικών δυνάμεων και μορφών που ξεπηδούν από το υποσυνείδητο σε μια σύνθεση φόβων και αμφιβολιών εσωτερικής έντασης και μυστηριακού περιεχομένου, συναισθηματικής έκρηξης και υπαινικτικής διάθεσης. Γιατί στο έργο της Βολτέρρα φαίνεται να κυριαρχούν μορφές και να μορφοποιούνται αγωνίες με ιδιαίτερο τρόπο, στοιχεία που συμπληρώνονται με την προσωπική χρησιμοποίηση του χρώματος, άλλοτε ρεαλιστικού και άλλοτε καθαρά συμβολικού. Xρώμα και σχέδιο συνεργάζονται σε μια αδιάσπαστη ενότητα με μοναδικό στόχο να αποκαλύψουν εσωτερικά βιώματα, κρυφές επιθυμίες και ανομολόγητους φόβους. Το χρώμα από την μια πλευρά, έντονο και πολλές φορές συμβολικό, επενδύεται ως κύρια αξία στις μορφές της δίνοντας άλλοτε τραγικό και άλλοτε λυρικό περιεχόμενο. Αυτό το έντονο χρώμα, που ενεργοποιείται σε μεγάλο βαθμό από την ιδιαίτερη χρησιμοποίηση του φωτός, κάνει τις μορφές στη ζωγραφική επιφάνεια να λάμπουν και υποβάλει τα μυστηριακά στοιχεία. Με τον τρόπο αυτό ο χώρος γίνεται ενεργό μέρος του συνόλου παίζοντας καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξή του. Πατώντας γερά από την άλλη μεριά στην οξύτητα του σχεδίου της και ξεκινώντας από τα φανταστικά οράματά της δίνει συνθέσεις γεμάτες εκφραστική δύναμη. Εντονες αντιθέσεις και συγκρατημένες κινήσεις, μνημειακές μορφές και υποβλητική ατμόσφαιρα, ανεπτυγμένα τοπία και λυρική διάθεση, ασκητικά πρόσωπα και φλογερά μάτια δίνουν στο έργο της τις όψεις μιας απόκοσμης αλλά τόσο κοντινής πραγματικότητας. Με ιδιαίτερη αγάπη σε συμβολικά στοιχεία και σε υπερκόσμιες δυνάμεις εκφράζει με τη ζωγραφική της έναν πανθεϊστικό κόσμο όπου όλα συγκρούονται και όλα συνεργάζονται. Πηγαίο στη σύλληψη και ενεργητικό στην απόδοσή του πρόκειται για έργο που αποδεικνύει δίχως άλλο τη συνέπεια των μορφοπλαστικών επιδιώξεων της ζωγράφου. –Θάνος Χρήστου, Δρ. Ιστορίας της Τέχνης