Πριν τελειώσουν οι Αλκυονίδες μέρες

Chili Art Gallery | ARC -Art Revisited Collective: Πριν τελειώσουν οι Αλκυονίδες μέρες

Καλωσορίσατε στη σελίδα της ψηφιακής έκδοσης της έκθεσης “Πριν τελειώσουν οι Αλκυονίδες μέρες“,  μιας φυσικής έκθεσης περιβαλλοντικού προβληματισμού & αναστοχασμού, που έλαβε χώρα 16-25 Σεπτεμβρίου 2021 στην Chili Art Gallery, και συνεχίζεται σε ψηφιακή μορφή διαδικτυακά, σε συνεργασία με την ARTgrID.

Η έκθεση περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, χαρακτικής, φωτογραφίας, γλυπτικής, κατασκευές, εικαστικό αντικείμενο και εγκαταστάσεις. Κατά μεγάλο μέρος είναι αποτέλεσμα συνεργασίας καλλιτεχνών-μελών της συλλογικότητας με ανεξάρτητους εικαστικούς δημιουργούς, που εργάστηκαν με τον συντονισμό του Επιμελητή Πάρη Καπράλου περισσότερο από έναν χρόνο. Κάθε καλλιτέχνης παρουσιάζει μέσα από τα έργα του τη δική του οπτική και το στίγμα που θεωρεί σημαντικότερο. Ολιστικά, ο στόχος των καλλιτεχνών είναι να συμβάλουν στον αναστοχασμό των αξιών και των καθημερινών πρακτικών μας, που θα οδηγήσουν σε ένα συμβιωτικό μοντέλο ύπαρξης στην ανθρώπινη κοινωνία. Το project κι η έκθεση εντάσσονται στη διαρκή πρωτοβουλία Artists4Art όπου δημοσιοποιούνται εξελίξεις και σχετικά θέματα με τη έκθεση πριν, στη διάρκεια και κατόπιν της διεξαγωγής της.

Διοργάνωση: ARC – Art Revisited Collective

Επιμέλεια: Πάρης Καπράλος.

Χορηγός Φωτογράφισης: Studio Kotsireas 

Χορηγοί Επικοινωνίας: Arts & Antiques CCR, Liberta News.

Social Media / Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης:
– Facebook Event
– Instagram Hashtag: #alkyonides_artproject

Σημειώνει μεταξύ άλλων στο κείμενο τεκμηρίωσης της έκθεσης (διαβάστε το πλήρες κείμενο αμέσως μετά την ενότητα παρουσίασης των έργων) ο κ. Καπράλος: “Τα τελευταία χρόνια βρισκόμαστε ολοένα και συχνότερα αντιμέτωποι με φυσικές καταστροφές, γιγαντιαίες απώλειες σε ζωές και δομές, αλλά, κυρίως, υποβάθμιση των συνθηκών της ζωής μας. Επιδημίες χωρίς προηγούμενο (δεν είναι μόνο ο νέος κορωνοϊός, ενδεικτικά θυμηθείτε μέσα τα τελευταία 40 χρόνια AIDS, SARS, “γρίπη των πτηνών”, “γρίπη των χοίρων”, “τρελές αγελάδες”, Zika, Ebola, κ.α.), περιβαλλοντικές ασθένειες και αλλεργίες, υπερθέρμανση, ακραία καιρικά φαινόμενα -απότοκοι της αντίδρασης του κλίματος στη βάναυση ανθρώπινη παρέμβαση, φαινόμενο του θερμοκηπίου, ατμοσφαιρική ρύπανση, μόλυνση των υδάτων, απόβλητα που πλέον το οικοσύστημα αδυνατεί να διασπάσει, αποδάσωση, μείωση της βιοποικιλότητας, δεν απασχολούν την καθημερινότητά μας μέχρι να επιδράσουν επάνω μας προσωπικά, στον καθέναν μας, απειλώντας ευθέως ή καταστρέφοντας τη ζωή μας. Το φυσικό περιβάλλον έχει γίνει αγνώριστο. Οι κλιματικά διακριτές εποχές του χρόνου την τελευταία δεκαετία τείνουν προς εξαφάνιση. Το μόνο που μας έμεινε σταθερά (προς το παρόν) είναι οι Αλκυονίδες Μέρες. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι αλκυονίδες μέρες ήταν ένα σταθερό μετεωρολογικό φαινόμενο κατά τον 5ο και 4ο αιώνα π.Χ., κατά το διάστημα 15 Ιανουαρίου με 15 Φεβρουαρίου. Αν και έχουν παρατηρηθεί έτη χωρίς “αλκυονίδες μέρες”, το φαινόμενο επιμένει σε πείσμα της κλιματικής αλλαγής, και είναι σήμερα μία από τις ελάχιστες κλιματολογικές “σταθερές” της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Είναι καλό να αναγνωρίζουμε το πρόβλημα στις πραγματικές διαστάσεις του, πριν σπεύσουμε να το λύσουμε. Είναι καλό να σπεύσουμε να λύσουμε το πρόβλημα, πριν αναιρέσει την ζωή μας. Είναι καλό να αναθεωρήσουμε τους όρους της ζωής μας, πριν επιφέρουμε αμετάκλητα ανεπανόρθωτες βλάβες στο περιβάλλον μας. Είναι σημαντικό να κοιτάξουμε το “τέρας” κατάματα, πριν τελειώσουν (και) οι Αλκυονίδες Μέρες. Ας μην εκπλαγούμε καθόλου αν διαπιστώσουμε ότι το “τέρας” έχει το πρόσωπο μας“.

Στην έκθεση συμμετέχουν με έργα τους οι εικαστικοί καλλιτέχνες: Σπύρος Ρωμάνος, Ελένη Τσοτσορού, Φώτης Κλογέρης (υπογραφή: Foti Kllogjeri), Διονυσία Αγγελοπούλου (Weaverbird Project), Μυρτώ Τζάκη, Λίνα Ριζκάλα, Τάσος Αλεξανδρόπουλος, Μαρία Σταμάτη, Βερόνικα Κωνσταντίνου, Αθανασία Τσάτσου, Δημήτρης Καπετάνου, Αλέξανδρος Καπετάνου, Σοφία Παπαθανάση.

Η ταυτότητα της έκθεσης

Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας COVID-19
Η αίθουσα μπορεί να δεχτεί μέχρι 7 επισκέπτες συγχρόνως. Οι επισκέπτες θα ξεναγούνται από τον επιμελητή, και κάποιους από τους καλλιτέχνες, οι οποίοι θα παρευρίσκονται διαφορετικές ώρες ο καθένας τη μέρα της εκκίνησής της. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και το Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου 2021.

Μέρες/Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη & Παρασκευή 10.30 – 18.00, Πέμπτη 10.30 – 20.00, Σάββατο 11:00 – 15.00. Δευτέρα και Κυριακή κλειστά. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Η έκθεση θα είναι διαθέσιμη και διαδικτυακά μέσω της ARTgrID κατά τις ημερομηνίες Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου – Παρασκευή 15 Οκτωβρίου 2021.


Κατά τις τελευταίες ημέρες της έκθεσης θα εκδοθεί και θα διατεθεί δωρεάν online σε όλους, κατάλογος σε μορφή e-book, ο οποίος θα παραμείνει διαθέσιμος σε μόνιμο σύνδεσμο για πάντα. Ο κατάλογος θα γίνει διαθέσιμος μέσω της ARTgrID. 

Σχετικά με την ARC -Art Revisited Collective
H ARC -Art Revisited Collective είναι μία συλλογικότητα που ιδρύθηκε τον Μάιο 2018 από εικαστικούς καλλιτέχνες που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα & τη Κύπρο, και τον αθηναίο επιμελητή Πάρη Καπράλο. Η συλλογικότητα είναι ανεξάρτητη και αυτοχρηματοδοτούμενη. Παρουσιάζει μια ποικιλία δράσεων, διοργανώνει δικές της εκθέσεις, συμμετέχει σε διεθνείς διοργανώσεις και κατά καιρούς συνεργάζεται με άλλες ομάδες, συλλογικότητες, επιμελητές, χώρους, αλλά και καλλιτέχνες από όλο το στερέωμα των τεχνών και από όλο τον κόσμο. Στην συλλογικότητα εμφιλοχωρεί κάθε είδος και ύφος τέχνης. Τα περισσότερα μέλη έχουν διαγράψει σημαντική προσωπική πορεία στον χώρο της τέχνης, όπως και ο συνιδρυτής επιμελητής της, πριν την ξεκινήσουν ως συλλογικό όχημα. Μέσω αυτής ενώνουν τις δυνάμεις τους σε κοινά projects και συχνά απαντούν με το δικό τους τρόπο ο καθένας, ατομικά και συλλογικά, στις προκλήσεις της εποχής. Αναλυτικές πληροφορίες: https://arcgreece.gr

Σχετικά με την Chili Art Gallery
Η Chili Art Gallery ιδρύθηκε το 2010 και βρίσκεται στο Θησείο δίπλα στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων «Μελίνα», μια ανάσα από το πιο ζωντανό σημείο της πόλης μας, το Γκάζι. Αποτελεί έναν πολιτιστικό χώρο, όπου οι φιλότεχνοι και το κοινό γενικότερα μπορούν να έρχονται σε επαφή με όλες τις μορφές της Σύγχρονης Τέχνης. Ζωγραφική, γλυπτική, κολάζ/συνθέσεις, εγκαταστάσεις/κατασκευές, χαρακτική, φωτογραφία μαζί με εφαρμογές σχεδιασμού και αισθητικής, που αφορούν σε λειτουργικά αντικείμενα και αντικείμενα καθημερινής χρήσης , όπως κεραμικά, ύφασμα, κόσμημα, γυαλί, έπιπλο, παρουσιάζονται σε μηνιαία βάση με ατομικές και ομαδικές εκθέσεις και events. Ανακαλύψτε περισσότερα ΕΔΩ.

Πλήρες Κείμενο Τεκμηρίωσης

Το σημαντικότερο διακύβευμα της εποχής μας, η επείγουσα δράση που πρέπει να αναπτύξουμε για να διασώσουμε το ανθρώπινο είδος και όσες περισσότερες μορφές ζωής μπορούμε από την αυτοκαταστροφική μανία του τεχνολογικού “πολιτισμού” μας, εγγράφεται στη ποπ-κουλτούρα ως παρότρυνση αγαθοεργούς διάσωσης του προσωποποιημένου πλανήτη μας που βρίσκεται σε κίνδυνο. “Σώστε τον πλανήτη”, ακούμε.

Ο πλανήτης δεν μας έχει ανάγκη. Απερίφραστα, η διάσωση μας ενδιαφέρει. Και αυτή εξαρτάται κυρίως από την επιβίωση του οικοσυστήματος με τρόπο “φιλικό” προς το είδος μας. Η ποιότητα ζωής μας ομοίως. Και οι δύο παράμετροι είναι ανούσιες σε έναν πλανήτη χωρίς ζωή. Συνεπως είμαστε υπεύθυνοι για το φυσικό περιβάλλον, και κάθε μορφή ζωής που υπάρχει σε αυτό. Και πρέπει να αγωνιστούμε να το προστατεύσουμε. Αν το πετύχουμε, προστατεύουμε το παρόν μας και βελτιώνουμε το μέλλον μας.

Τα τελευταία χρόνια βρισκόμαστε ολοένα και συχνότερα αντιμέτωποι με φυσικές καταστροφές, γιγαντιαίες απώλειες σε ζωές και δομές, αλλά, κυρίως, υποβάθμιση των συνθηκών της ζωής μας. Επιδημίες χωρίς προηγούμενο (δεν είναι μόνο ο νέος κορωνοϊός, ενδεικτικά θυμηθείτε μέσα τα τελευταία 40 χρόνια AIDS, SARS, “γρίπη των πτηνών”, “γρίπη των χοίρων”, “τρελές αγελάδες”, Zika, Ebola), περιβαλλοντικές ασθένειες και αλλεργίες, υπερθέρμανση, ακραία καιρικά φαινόμενα -απότοκοι της αντίδρασης του κλίματος στη βάναυση ανθρώπινη παρέμβαση, φαινόμενο του θερμοκηπίου, ατμοσφαιρική ρύπανση, μόλυνση των υδάτων, απόβλητα που πλεον το οικοσύστημα αδυνατεί να διασπάσει, αποδάσωση, μείωση της βιοποικιλότητας, δεν απασχολούν την καθημερινότητά μας μέχρι να επιδράσουν επάνω μας προσωπικά, στον καθέναν μας, απειλώντας ευθέως ή καταστρέφοντας τη ζωή μας. Το φυσικό περιβάλλον έχει γίνει αγνώριστο. Οι κλιματικά διακριτές εποχές του χρόνου τη τελευταία δεκαετία τείνουν προς εξαφάνιση. Το μόνο που μας έμεινε σταθερά (προς το παρόν) είναι οι Αλκυονίδες Μέρες.

H εμφάνιση των αλκυονίδων ημερών σήμερα αναφέρεται στο διάστημα μεταξύ των μέσων Δεκεμβρίου μέχρι τα μέσα Φεβρουρίου, διάστημα το οποίο περιέχει τη μυθολογική σύνδεση με τη περίοδο επώασης των αβγών των αλκυόνων τον Ιανουάριο. Από μετεωρολογικής άποψης παρατηρείται εξίσωση των πιέσεων μεταξύ της Βόρειας Ευρώπης και της περιοχής της Ελλάδας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, που έχει ως αποτέλεσμα μια αντί-κυκλωνική κατάσταση με άπνοια και καλοκαιρία στην καρδιά του Χειμώνα. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι αλκυονίδες μέρες ήταν ένα σταθερό μετεωρολογικό φαινόμενο κατά τον 5ο και 4ο αιώνα π.Χ., κατά το διάστημα 15 Ιανουαρίου με 15 Φεβρουαρίου. Αν και έχουν παρατηρηθεί έτη χωρίς “αλκυονίδες μέρες”, το φαινόμενο επιμένει σε πείσμα της κλιματικής αλλαγής, και είναι σήμερα μία από τις ελάχιστες κλιματολογικές “σταθερές” της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Είναι καλό να αναγνωρίζουμε το πρόβλημα στις πραγματικές διαστάσεις του, πριν σπεύσουμε να το λύσουμε. Είναι καλό να σπεύσουμε να λύσουμε το πρόβλημα, πριν αναιρέσει την ζωή μας. Είναι καλό να αναθεωρήσουμε τους όρους της ζωής μας, πριν επιφέρουμε αμετάκλητα ανεπανόρθωτες βλάβες στο περιβάλλον μας. Είναι σημαντικό να κοιτάξουμε το “τέρας” κατάματα, πριν τελειώσουν (και) οι Αλκυονίδες Μέρες. Ας μην εκπλαγούμε καθόλου αν διαπιστώσουμε ότι το “τέρας” έχει το πρόσωπο μας.

-Πάρης Καπράλος,
Εικαστικός Επιμελητής,
Ιδρυτής & Συντονιστής της ARC -Art Revisited Collective